Page content

De-escalatietechnieken

Gebruik maken van de-escalatietechnieken.

roos van leary

Agressietraining Roos van Leary

De-escalatietechnieken zijn technieken die je vrij makkelijk in kan zetten in situaties waar er sprake is van agressief gedrag. De de-escalatietechnieken zelf zijn niet ingewikkeld. Het moeilijke zit ‘m in het zelf constant “uitgestapt” blijven, waardoor je ruimte in je hoofd houdt om keuzes te maken.

De de-escalatietechnieken op een rijtje:

Extra afstand.

Als je de afstand tussen jou en de agressor wat verruimt, dan voel je dat de spanning wat afneemt. Wat extra afstand is ook uit veiligheidsoverwegingen een goede keus.

Minder oogcontact.

Zorg dat je minder oogcontact met de agressor maakt dan dat je normaal zou doen in een gesprek. Hiermee bedoel ik niet “geen oogcontact” want dat maakt iemand juist weer bozer; “hallo, besta ik wel?”

Trage voorspelbare bewegingen.

Maak geen onverwachte bewegingen, zwaar wild met je handen/ armen, stap niet onverwacht naar voren. Dit soort bewegingen kunnen er toe bijdrage dat de agressor schikt en heftig reageert.

Raak iemand niet aan.

Als je iemand goed kent en je weet dat hij/zij rustig wordt als je een arm om hem/haar heen slaat, dan moet je dat natuurlijk doen. In alle ander gevallen is het verstandig om iemand vooral niet aan te raken.

Toonhoogte omlaag.

In heftige situaties gaat de ademhaling vaak omhoog. Hiermee gaat ook je stem vaak een halve of hele octaaf omhoog. Door weer met een lagere stem te gaan praten neemt de spanning direct af.

Toonhoogte aan eind van een zin omlaag.

Ook hiermee verlaag je de spanning. Dit kun je het beste onthouden door geen vraag te stellen, maar een vriendelijke instructie te geven. Dus niet: “meneer De Graaf wilt u gaan zitten?” want dan gaat de toon omhoog. Maar vriendelijk: “Meneer De Graaf, kom even zitten.

Langzaam uitgesproken woorden en zinnen.

Door langzaam te praten verlaag je de spanning. Dit valt het meest op als je eerst even snel praat en dan bewust ineens veel langzamer gaat praten. Je voelt de spanning dan gelijk afnemen.

Stel gesloten vragen.

Als iemand echt heel boos is heeft het geen zin om open vragen te stellen. Door gesloten vragen te stellen kun je de agressor wel krachtig  “ja”  laten zeggen. Dit heet ook wel ja-tjes scoren.
Bijvoorbeeld:

Jij: “zo, je bent écht heel boos hè?”

agressor: “JA, wat denk je, dit is al de zoveelste keer dat het gebeurd”

jij: “dus dit is al de zoveelste keer”

agressor: “JA”

Doe dit niet te lang; gebruik de techniek alleen om iemand stoom af te laten blazen.

Wil je deze tekst downloaden? Klik dan hier

Klik gerust eens door onze categorieën heen:

background: rgba(255, 255, 255, 0.73);
Phoenix WebsitePhoenix Website